Friday, February 15, 2008

Raya datang lagi

Kita baru saja menyambut Tahun Baru Cina [ Raya bagi kaum Cina], kini kita akan menyambut satu lagi raya yng biasanya diadakan 4-5 tahun sekali iaitu PilihanRaya Umum ke 12.

Bagi saya, ini kali ke 4 saya akan turun mengundi. Kawasan undi saya adalah seperti dibawah

Nama : xxxxxx
Tarikh Lahir xxxxxxx
Jantina : LELAKI
Lokaliti : 107 / 38 / 13 / 001 - PAYA JARAS HILIR
Daerah Mengundi : 107 / 38 / 13 - PAYA JARAS HILIR
DUN : 107 / 38 - PAYA JARAS
Parlimen : 107 - SUBANG
Negeri : SELANGOR
Status Rekod: DATA INI UNTUK SEMAKAN DAFTAR PEMILIH

Anda boleh menyemak status tempat mengundi anda disini

Awas ADUN Paya Jaras, sudahkah anda melunaskan janji anda pada 2004 yang lalu ? Sendiri kena ingat. Jadi pemimpin mestilah betul betul ikhlas. Kepentingan umum mestilah lebih dari kepentingan diri sendiri.

Opps .. sini bukan tempat bicara politik ... jika anda tanya saya .. berikut adalah polisi undi saya :-
  1. Pemimpin yang BERSIH
  2. Polisi Parti yang diwakili
  3. Gerak geri pemimpin yang lain [ sama parti ] --> mesti juga BERSIH
  4. Ketuanya berwawasan
Tuntutan mudah saya jika PARTI yang bertanding nak undi saya seperti berikut :-
  1. Tiada lagi pemimpin yg korup
  2. Tiada Janji "TONG KOSONG"
  3. Jangan memberi harapan kepada perkara yang tak masuk akal
  4. Janji mesti berFakta [ Tahu fakta ? Sesuatu yang boleh dibuktikan dan ditunjukkan hasilnya...]
  5. Kebajikan saya dan keluarga saya untuk perkara asas .

Tahu tak tuntutan ke 5 itu ? Saya rasa kerajaan sekarang kurang memberi kepada yang ke 5. Bukan duit yang dipinta, bukan saham atau rumah Bunglow ..bukan bukan ... cukuplah sebuah Kerajaan yang mampu menjaga rakyat, mampu membina infrastuktur asas, mampu berfikir untuk kebaikan rakyat, mampu bertindak menghalang dan membendung keresahan hati rakyat. Bukannya Kerajaan yang hanya mampu bertindak dalam lingkungan "selamat" mereka.

Apadia lingkungan "selamat" ? Alah menda ni biasa je ..contoh Tol naik ... kerajaan akan kata sebegini .."ini termaktub dalam perjanjian ...." ha ayat selamat ler tu .. Bagi saya "kerajaan " yang berfikir akan memberi alternatif lain .. err macam bina lebuhraya baru tanpa TOL ...ha kan ke bagus tu ?

Kenaikan barang yang mendadak dipasaran juga tidak terkawal ..yang dikawal hanya harga ayam ...telur ayam ..daging dan sewaktu dengan nya .. Kerajaan mempunyai beribu Kaki dan Tangan yang sebenarnya jika digerakkan lebih efisien akan dapat mengawal kenaikan barangan. Setakat meletakan harga syiling bahan asas ..itu aje ke ? Kenapa barangan yang diluar kawalan tidak boleh dikawal ? Pihak yang mengaut keuntungan sewenang wenang nye manikkan harga ?
Contoh mudah : Kicap Cap Kipas Udang : RM 2.70 ... mesti kerajaan cakap ..ala beli ler kicap lain yg lebih murah ... kalau tak caya lepas tu kicap jenama lain pun akan naik harga nya ...hmmm cam mane ?

Pendidikan ? Malas lah saya ulas ... saya mempunyai 2 anak yg masih bersekolah rendah. Umum mengetahui pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa "ing gelisss". Isu di sini, ialah tahap penguasaan anak anak kita dan juga ibu bapa .. saya yang berpendidikan pun meghadapi masalah untuk mengajar anak saya sendiri ..tak tahulah ibu bapa yang lain ...

Kebanjiran Kolej swasta juga mcm tak terkawal ..hingga saya rasa mereka ini cuba untuk mengaut keuntungan yg berlipat ganda ... hmmm

Jadi kesimpulan mudah ..undi ditangan anda , jika wakil rakyat anda baru minggu ini muncul tak yah lah pangkah dia lagi ... kita mencari wakil yang muncul saban waktu ...yang kerjanya menjadi wakil rakyat .. bukan wakil diri sendiri keluarga dan temannya sahaja.
Kalau semua yang bertanding dikawasan anda juga baru muncul hari ini ..hmmm pilih dengan bijak .. Pilih ikut Wajah ..handsome ke tidak, Bersih ke tidak .., Partinya Ok ke tidak.., Ketua Partinya ok ke tidak ... sebab ..dah tentu wakil ni baru ..cmne nak nak tahu kan ?

Layaaann ...
Post a Comment