Tuesday, June 17, 2008

La Hot Spring [ Kolam Air Panas La, Jerteh]

Taman Rekreasi Air Panas La [ La Hot Spring ], terletak di daerah Jerteh, Terengganu. Terletak di Kampung LA [ Sebab tu namanya pun La Hot Spring ..La bukan Los Angeles ke ?]. Untuk sampai ke situ perlu menggunakan kenderaan persendirian seperti kereta. Jika dari Kuala Terengganu, sila menghala ke Pekan Jerteh. Lepas itu ikut sign board [ macam dalam iklan kat TV, miss you go down and follow the sign board"]. Jarak Kampung La dengan Pekan Jerteh lebih kurang 30Km. Lepas tu teruskan ikut signboard ke La Hot Spring , lebih kurang 10Km dari Kampung La. Jangan terperanjat, anda akan menuju ke kaki Gunung Tebu dan melalui kebun kelapa sawit kepunyaan Peneroka Felda Tenang, Jerteh. Walaupun agak jauh, tetapi trip kali ini amat mengembirakan kerana pemandangan flora dan fauna yang cantik!!


Setiba di La Hot Spring, anda kena bayar Tol [ parking ] RM2 kalau tak silap. Di sini disediakan chalet untuk anda bermalam pada kadar Rm 60 [ lebih kurang ..kena tanya sendiri ler ..]. Kalau ikut signboard atas, dari sini anda boleh jungle trekking ke Gunung Tebu dan kawasan sekelilingnya ...ada banyak tempat saya dah tak ingat ...

Gazebo [ Wakaf ] untuk seisi keluarga bersantai meletakkan barang barang perkelahan.

Surau untuk bersembahyang
Gerai Makanan juga ada ..jika anda tidak membawa bekalan, boleh menjamu selera di gerai milik Warga tempatan disitu



Yang ini punca mata air, panas sungguh !! Mengikut kenyataan disitu air ini boleh menjadi sepanas 100 Celcius pada waktu waktu tertentu !!

Punca air ini mengalir dari celah celah batu, saya memang tertarik sangat.
Air yang mengalir sangat banyak !!

Di Kolam ini, ramai yang mengambil kesempatan mandi manda dan merendam kaki. Bau sulfur sangat kuat ... saya rasa kepanasan air tersebut mencecah 50 - 60 celcius. Saya mengambil kesempatan merendam kaki sahaja sebab saya tidak membawa baju mandi bersama. Ini lah padahnya jika kita tidak plan awal untuk ke sana ...walaupun begitu ..anak anak gembira kerana dapat mandi air sungai yang separuh sejuk dan separuh panas ...hmm best best ..lain kali saya datang lagi ..

No comments: