Tuesday, May 20, 2008

Trip Mencandat Sotong: Project De'Sotong

Project De'sotong telah diilhamkan oleh Saudara Md Ranzi. Maka saya sebagai tuan rumah [Gganu] telah diberi task untuk mendapatkan Bot Candat Sotong[ Naik di Jeti Marang, Terima Kasih Buat Pak Mat & Tekong Pok De Awi].
Di samping itu, saya juga menyediakan tempat bermalam, makan dan minum untuk ahli rombongan di rumah saya yang baru sahaja siap di ubahsuai.

Trip kali ini sangat berjaya kerana lebih daripada 20 ekor sotong Saiz XXL berjaya di tangkap. Manakala saudara Baharum berjaya menangkap sotong saiz M [ sotong yang bermain diatas air] yang saya kira lebih dari 20 ekor. Tahniah sebab hanya 3-4 orang sahaja yang biasa ke laut ..yang lain baru 1st time!!

Aktiviti sampingan lain termasuk membeli ole ole di Pasar Payang, berjalan di sekitar Losong termasuk Jeti Pulau Kambing dan melawat serta bersembahyang di Masjid Kristal.

Saya sebagai tuan rumah juga amat terharu diatas kerjasama mereka untuk mensedekah bacaan Yasin untuk abang Ipar saya yang sakit kuat [ Che Mazlan bin Sulong]. Jasa kalian hanya Allah yang balas.

Sebagai tuan rumah juga saya tidak ketinggalan mempromosi 3 jenis masakan Gganu :-

  1. Nasi Dagang [ Kedai Ladang]
  2. Ikan masak Singgang [ Ikan Aye] -> tapi depa kata itu ikan TUNA ha ha
  3. Gulai Ayam Gganu
Tanpa segan silu, ahli Trip menjamah dengan selera sekali, alhamdulillah [ Lapar kot ?? ]

Untuk melihat gambar gambar disekitar Trip, boleh lah klik pada gambar dibawah atau melayari fotopages milik fotographer kita, Mr Pojie.Penuh semangat.. - Fotopages.com

Sekali lagi tahniah untuk Trip Rombongan: Ranzi, Harith, Waklan, Wak Aris, Pojie, Baharum, Azwar, Suhaimi dan Ayie


Jangan serik untuk pergi mencadat lagi, Marilah kite ke Teganu!!! Banyok weh ikang dan sotong segar ....

1 comment:

Unknown said...

Tahniah kau orang berjaya mencandat sotong di laut & di pulau kambing. termasuk dpt undang ketak. bravo